مرسی در محک قدرت
ارسالی صمیمی ارسالی صمیمی

 با وجود تاکید محمد مرسی بر موقتی بودن بیانیه قانون اساسی تا زمان به رفراندوم گذاشتن قانون اساسی جدید، برداشت مخالفان او از این بیانیه آن است که تعریف چنین اختیاری بندهای مصوب قانون اساسی را به نفع جریان اخوان المسلمین حاکم بر مصر رقم خواهد زد.

ده ها هزار مصری روز جمعه در اعتراض به بیانیه قانون اساسی جدید محمد مرسی رییس جمهور مصر در قاهره و شهرهای مختلف این کشور تظاهرات کردند. بیانیه ای که متعاقب آن جمعیت موسسان با اکثریت اسلام گرایان اخوان المسلمینی و سلفی دست به کار تدوین قانون اساسی شدند. معترضان امیدوارند با ادامه اعتراض ها محمد مرسی دستور لغو بیانیه قانون اساسی اخیر را صادر کند. بیانیه ای که بنا به اظهارات مخالفان مرسی باعث افزایش اختیارات او شده و همچنین قانون اساسی مصر را بر مبنای منافع اخوان و نه همه مصری ها تنظیم و تدوین خواهد کرد.

براساس بیانیه محمد مرسی رییس جمهور مصر که در روز 22 نوامبر صادر شد، هیچ کس جز شخص رییس جمهور حق انحلال جمعیت موسسان را ندارد. با وجود تاکید محمد مرسی بر موقتی بودن این بیانیه تا زمان به رفراندوم گذاشتن قانون اساسی جدید، برداشت مخالفان او از این بیانیه آن است که تعریف چنین اختیاری بندهای مصوب قانون اساسی را به نفع جریان اخوان المسلمین حاکم بر مصر رقم خواهد زد و علاوه بر این به جمعیت موسسان این مصونیت را اعطا خواهد کرد که به دور از نظارت و دخالت های قضایی به کار خود ادامه دهند. اقدامی که قضات را در سرتاسر مصر به اعتصاب کشاند.

میدان التحریر مصر نیز روز جمعه شاهد سردادن شعار ˈمردم سقوط نظام را می خواهندˈ این بار علیه محمد مرسی اخوانی بود. شعاری که در آغاز سال گذشته میلادی در همین میدان علیه حسنی مبارک رییس جمهور مخلوع این کشور سر داده شد. چادرهای تحصن نیز که 12 عدد آن 8 روز پیش برپا شده بود در سرتاسر میدان خودنمایی می کنند.

محمد البرادعی مدیر کل سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی بعد از صدور این بیانیه در اظهاراتی رسانه ای شرایط مصر را در دوره جدید ˈفرعونیˈ توصیف کرد.

مرسی در مصاحبه با تلویزیون مصر عصر روز پنج شنبه تاکید کرد ˈدر بیانیه قانون اساسی آمده است که به مجرد رای مردم (رفراندوم) به قانون اساسی از اعتبار می افتدˈ، اما این اظهارنظر هم معترضان را قانع نکرد.

خبرگزاری رویترز گزارش داد که لیبرال ها، نیروهای چپ و مسیحیان از جمعیت تدوین قانون اساسی در اعتراض به اکثریت اسلام گرایانی که ˈبه نظران دیگران بی اعتنا هستندˈ خارج شدند. با این حال روند رای گیری و تصویب قانون اساسی در جمعیت موسسان ادامه یافت و 19 ساعت تا صبح روز جمعه طول کشید و در نهایت به تصویب اعضای حاضر رسید.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ˈحمدین صباحیˈ نامزد سابق ریاست جمهوری مصر که رئیس حزب ˈفراکسیون خلقˈ نیز است و همچنین محمد البرادعی رئیس سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی و رئیس حزب ˈقانون اساسیˈ با حضور در جمع تظاهرکنندگان مصری حاضر در میدان التحریر قاهره، سخنانی را ایراد کردند که با استقبال پرشور تظاهرکنندگان همراه شد.

بر اساس این گزارش، البرادعی در سخنانی در حضور تظاهرکنندگان در میدان التحریر گفت: ˈپیش نویس قانون اساسی کنونی از جهت شکل و مضمون مشروعیت ندارد.ˈ

وی همچنین توافق بر سر تشکیل شورای موسسان جدید براساس نظام دموکراتیک واقعی و تلاش برای یکه تازی برخی از گروه ها را خواستار شد.

رئیس حزب ˈقانون اساسیˈ مصر در ادامه افزود، اعتراض عمومی و نافرمانی مدنی تنها راه برای لغو پیش نویس قانون اساسی جدید و اعلامیه قانون اساسی صادر شده از سوی محمد مرسی رئیس جمهور است.

از سوی دیگر البرادعی در صفحه خود در پایگاه اینترنتی توئیتر نوشت: ˈمشروعیت نظام کنونی حاکم بر مصر در حال تضعیف شدن است و شورای موسسان کنونی کودتا علیه دمکراسی است.ˈ

گفته می شود که البرادعی، صباحی و عمرو موسی دبیرکل سابق اتحادیه عرب نیز تصمیم گرفتند در میدان التحریر تا تحقق مطالبات اساسی شان و بازگشت مصر به زمان قبل از صدور اعلامیه قانون اساسی و برقراری گفتگوی ملی تحصن کنند.

ده ها هزار نفر از مخالفان اعلامیه قانون اساسی مصر که محمد مرسی رئیس جمهور مصر به تازگی آن را صادر کرد در میدان التحریر قاهره و دیگر شهرهای این کشور تظاهرات کردند.

تظاهرکنندگان در میدان التحریر و دیگر شهرهای مصر لغو اعلامیه جدید قانون اساسی و انحلال شورای موسسان تدوین قانون اساسی را خواستار شدند.

قانون اساسی تصویب شده جدید بر ˈشریعت اهل سنت و جماعتˈ به عنوان منبع قانونگذاری مصر تاکید دارد و در مراحل تدوین آن از نظر مشورتی علمای الازهر استفاده شده است.


December 1st, 2012


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی